TRACK 1a

TADAS & Autonomous

가야금 A홀(2F)

10:50 AM – 4:10 PM
We will focus on advanced driver assistance systems (ADAS), automated driving and active safety, driver monitoring, and vehicle automation at different levels. Track #1 include, but is not limited to, the following. We cover the different technologies to overcome the present and future challenges in Autonomy.
AID 2023 PROGRAM
KOR | ENG
Technical Sessions

정성훈

자율주행차에 대한 최첨단 기술 및 소프트웨어 정의에 대한 포괄적 접근

정성훈 상무, Intellectual Property Group, Arm Korea
강사소개

정성훈 상무는 Arm 기술과 제품의 전개 및 활성화에 2006년부터 활동하여 왔으며, 주로 국내 고객사의 Arm기술의 성공적인 도입과 활용을 위해서 Arm 한국지사의 필드 어플리케이션 팀을 2012년부터 이끌고 있습니다. 엣지 디바이스 솔루션뿐만 아니라 오토모티브, 인프라스트럭처에서의 제한된 전력 비용 하에서 최고의 성능 효율성을 위한 솔루션을 제안하고 있으며, 근래에는 특히 인프라스트럭처 및 오토모티브 분야의 이기종 컴퓨팅 기반 시스템 디자인 전개에 노력하고 있습니다.

초록정보

교통사고의 수와 심각성을 줄이고자 안전 규제 기관과 관련 업계는 ADAS(Advanced Driver Assistance Systems)를 중요한 도구로 보고 있으며, OEM과 Tier-1 파트너사는 ADAS와 Autonomous를 중요한 비즈니스 기회이자 업계의 새로운 동력으로 여기고 있습니다. ADAS 및 Autonomous 기술은 E/E 아키텍처의 새로운 요구사항과 더불어 소프트웨어 정의 차량과 밀접하게 연결되어 있기에, 본 세션에서는 이를 위한 Arm Automotive IP 솔루션 뿐만 아니라, 이를 현실화하고자 Arm사가 전개하고 있는 표준화와 소프트웨어를 위한 Automotive 관련 프로그램 및 에코시스템에 대해 소개합니다.

이수인
10:50 - 11:30

이수인 그룹장, 상품전략기획그룹, Telechips
강사소개

이수인 상무는 텔레칩스에서 상품전략기획그룹장으로 근무하고 있으며, 상품기획, Product Marketing, 대정부 활동을 총괄하고 있습니다. 엔지니어링 및 마케팅 기반의 경험을 바탕으로 급변하는 차량용 반도체에 대한 전략적 기획, Foundry와의 전략적 협력을 통한 경쟁력 있는 제품화를 실현하고 있습니다.

초록정보

자율주행 시대에 맞춰 차량용 ADAS 및 Autonomous 기술은 발전하고 있으며 점차 그 적용이 확대되고 있습니다. 본 세션에서는 차량용 ADAS 및 Autonomous용 반도체 시장 변화의 핵심 요소와 이를 준비해 나가는 텔레칩스의 ADAS 및 자율주행 반도체에 대한 로드맵을 소개합니다.


안민기
11:30 - 12:10

Laser Diode and System Power Solutions for LiDAR

안민기 수석연구원, 테크니컬 센터 오토모티브2팀, ROHM Semiconductor Korea
강사소개

안민기 수석연구원은 현재 ROHM Semiconductor Korea의 Technical Center에서 FAE 팀장으로 재직중입니다. Automotive 용도의 LSI 및 Discrete 기술지원팀을 총괄하고 있으며, 신규 개발 라인업을 포함하여 Automotive Application의 솔루션 제안을 하고 있습니다.

초록정보

Longer range and higher resolution, lower system cost for LiDAR applications
- ROHM Solution for LiDAR
- ROHM Solution’s Advantages
- High Power Laser Diode
- GaN Device
- Gate Driver for GaN FET


Laurent Emmerich
13:10 - 13:50

Apex.AI: Solutions for Modern Automotive Software Development (동시통역)

Laurent Emmerich, Global Director of Customer Solutions, Apex.AI
강사소개

Laurent Emmerich is a Director of Customer Solutions at Apex.AI. With 20+ years of experience, Laurent has worked in various roles for OEMs, Tier1s, Tier2s and semiconductor companies as a technical expert, SW and system architect, strategist, or in business development positions. Throughout his career, Laurent successfully brought to production a large range of Infotainment, Cockpit, ADAS and AD systems.

초록정보

The largest technology disruptions – electrification, automation, connectivity, and shared mobility all rely on efficient implementation in software. Industry experts agree that over 80% of the future innovation in mobility will be implemented via software. Traditional automotive software development while proven and safe, have limitations such as the adoption of modern software techniques and frameworks.
OEMs are at a pivotal crossroad today between an evolutionary approach with existing automotive software frameworks, developing a new one from scratch or partnering with others. One such approach is a proven framework borne out of robotics (ROS, ROS2) which is already universally used by automotive R&D groups globally. However, real-time gaps are critical to address both safety and production.


박성진

Navigating The Road to Integrity

박성진 이사, 기술지원, u-blox
강사소개

박성진 이사는 유블럭스 한국지사에서 Field Application Engineer Team Leader로 근무하고 있습니다.

초록정보

Towards the end of the decade almost 80% of the shipped vehicles will be connected, electric and with some level of driving assistance or autonomy. Technologies such as wireless connectivity and precise localization that enable to reach certain level of assistance or autonomy will play an increasingly important role into the vehicle architecture in the years to come. This raises requirements in terms of positioning accuracy and integrity on the positioning that allows the driver/vehicle to take the most appropriate decision with limited probability of false alarm or error. The presentation focuses on precise and trustworthy position information that should be autonomous driving vehicles. We will explain the reason why we believe that absolute localization is essential when focusing on ADL2 + and ADL3 or more. We will explain why trustworthy position is important for autonomous driving solutions and also in the context of V2X communication and we will focus on methodologies that allow to achieve a high level of trustworthiness coupled with high accuracy.

배영준
13:55 - 14:35

배영준 부장, 차량 분야 마케팅, u-blox
강사소개

배영준 부장은 유블럭스 한국지사에서 Application Marketing-Automotive 담당으로 근무하고 있습니다.

초록정보

Towards the end of the decade almost 80% of the shipped vehicles will be connected, electric and with some level of driving assistance or autonomy. Technologies such as wireless connectivity and precise localization that enable to reach certain level of assistance or autonomy will play an increasingly important role into the vehicle architecture in the years to come. This raises requirements in terms of positioning accuracy and integrity on the positioning that allows the driver/vehicle to take the most appropriate decision with limited probability of false alarm or error. The presentation focuses on precise and trustworthy position information that should be autonomous driving vehicles. We will explain the reason why we believe that absolute localization is essential when focusing on ADL2 + and ADL3 or more. We will explain why trustworthy position is important for autonomous driving solutions and also in the context of V2X communication and we will focus on methodologies that allow to achieve a high level of trustworthiness coupled with high accuracy.


유시복
14:45 - 15:25

최신 자율주행 시스템 표준 개발 현장 이슈와 시험 표준 개발 방향

유시복(Si-bok YU) 박사/부문장, 주행제어기술부문, 자율주행기술연구소, KATECH(한국자동차연구원)
강사소개

유시복 박사는 차량 탑재 센서와 V2X 기반 주변 차량, 보행자, 인프라의 정보를 융합하여 보다 안전한 자율주행을 구현하는 자율협력주행 기술 분야를 연구하고 있습니다. 산업통상자원부의 자율주행 산업기술 R&BD 전략 및 자율주행 표준화 로드맵 수립에 다년간 전문가로 참여해 왔으며 자율주행, ADAS, 자율협력주행 관련한 20여개의 국가 연구과제를 수행했습니다. 또한 자율주행/ADAS 시스템 표준을 담당하는 ISO TC204 WG14 한국대표입니다. 현재 고려대학교 미래모빌리티학과 겸임교수로 재직 중에 있습니다.

초록정보

최근 자율주행자동차의 상용화가 추진됨에 따라, 관련 시스템 표준의 개발 방향은 세 가지로 요약될 수 있습니다. 첫 번째는 기존의 방식대로 자율주행 시스템을 정의하고 각각의 시스템에 대한 주요 시험 절차를 몇 가지 포함하는 형태입니다. 예를 들어 자율주차의 경우 자율주차 시스템을 정의하고 후진주차 시험절차를 명기하는 형태입니다. 두 번째는 자율주행 시험 시나리오를 정의하는 표준입니다. 기존의 방식으로는 다양하고 복합적인 상황을 구현하여 평가하는 것이 어렵기 때문에 나타난 방식입니다. 세 번째는 설계 단계부터 점검하는 방식입니다. 이는 시험방식을 명기하는 것으로는 수만 가지 유즈케이스(Use Case)를 점검하기 어렵기 때문에 나타난 방식입니다. 본 세션에서는 이러한 표준화 개발 추이에 대해서 설명하고, 2023년 5월 미국 샌안토니오 회의에서 진행된 자율주행 시스템 최신 현장 논의 이슈를 중심으로 이야기합니다.

In light of recent advancements in the commercialization of autonomous vehicles, there are three major directions in terms of standardization for automated driving systems. Firstly, a conventional methodology involves defining the functionalities and test procedures for automated driving systems. For example of automated parking systems, the system definition and several test procedures, including reverse parking, are included. Secondly, standards for test scenarios in automated driving systems are currently being developed. This approach has emerged due to the inherent challenges involved in evaluating systems within diverse and complex contexts, which traditional methodologies often struggle to address. Thirdly, an approach that emphasizes verification from the design process has emerged. Given the inherent difficulty of examining a wide range of use cases solely through the specification of test methods, this approach focuses on incorporating verification throughout the entire design process. The presentation will cover the latest discussions from on-site meetings on automated driving systems, with a specific focus on the issues raised during the May 2023 meeting held in San Antonio, United States.


Friedhelm Pickhard
15:30 - 16:10

Managing SDV Complexity by Keeping the System Safe & Integrable to Enable SoP (동시통역)

Friedhelm Pickhard, Member of the Executive Board (CGO), TTTech Auto AG
강사소개

프리드헬름 피카드(Friedhelm Pickhard)는 티티테크 오토(TTTech Auto AG)의 성장을 책임지는 최고책임자(CGO)로서 엔지니어링 성과, 품질, 성장 전략을 담당합니다. 자동차 및 방위 산업에서 30년 이상 다양한 엔지니어링 및 관리 직무를 수행하였고, 아시아에서도 비즈니스 및 R&D 최고관리자로 근무한 바 있습니다. 보훔 루르 대학교에서 전기공학 학위를, 파더보른 대학교에서 통신공학(학사/석사 통합과정) 학위를 취득했습니다.

초록정보

자동차 산업이 전통적인 자동차 공급망에서 개방형 플랫폼 기반의 자동차 생태계로 전환함에 따라 모든 참여자가 협력하여 대규모 자동차 소프트웨어를 개발하게 되었습니다. 이에 따라 많은 자동차 제조사가 소프트웨어 기능 증가로 인해 기하급수적으로 증가하는 소프트웨어 복잡성을 경험하고 있으며, 폭발적으로 증가하는 소프트웨어의 복잡성과 함께 소프트웨어의 안정성을 확보하기 위해 노력하고 있습니다. 아래 제시한 문제를 해결함과 동시에 소프트웨어의 복잡성을 동시에 해결할 수 있는 방법은 무엇일까요?

1) 스템 속성이 보장된 Car.OS 생성이 가능해야 한다.
2) 시스템 통합성을 보장하여 순조롭게 계획된 이벤트를 진행하여 양산일정을 맞출 수 있어야 한다.
3) 점진적이고 지속적으로 소프트웨어 제공이 가능해야 한다
4) 즐겁고 유연한 개발 경험을 제공해야 한다

우리가 제안하는 해법은 시스템 레벨에서의 안전한 작업량 조정과 개발 자동화 체계(엣지와 클라우드)를 결합하는 것입니다.

TRACK 1b

ADAS & Autonomous

가야금 B홀(2F)

10:50 AM – 4:20 PM
We will focus on advanced driver assistance systems (ADAS), automated driving and active safety, driver monitoring, and vehicle automation at different levels. Track #1 include, but is not limited to, the following. We cover the different technologies to overcome the present and future challenges in Autonomy.
AID 2023 PROGRAM
KOR | ENG
Technical Sessions

손명현
10:50 - 11:30

자동차 사이버보안 테스트의 실제

손명현 수석 컨설턴트, 컨설팅 사업부, Vector Korea IT
강사소개

손명현 수석컨설턴트는 벡터코리아에서 사이버보안 분야 컨설팅을 담당하고 있으며, 차량용 소프트웨어 개발에 직접 참여하고 지원한 다양한 경험을 가지고 있습니다. 특히, 여러 글로벌 OEM 및 Supplier의 AUTOSAR 플랫폼을 이용한 기능안전 및 사이버보안 프로젝트를 지원했습니다. 전문 분야로는 사이버보안 및 AUTOSAR (Classic/Adaptive)이며, 이러한 전문성을 바탕으로 사이버보안 소프트웨어 개발 컨설팅 및 사이버보안 테스트 업무를 수행 중입니다.

초록정보

자동차 사이버보안에 대한 요구는 관련 법규 및 표준 제정으로 자동차 라이프사이클 전과정에서 필수사항이 되었습니다. 이에 대한 사이버보안 활동으로써 알려지지 않은 취약점을 찾기 위한 사이버보안 테스트의 수행이 필요합니다.
본 세션에서는 사이버보안 테스트의 방법으로 퍼징 테스트와 침투 테스트에 대해서 소개합니다. 자동차에서는 내∙외부 통신연결에 여러가지 전용 인터페이스를 사용하고 있습니다. 따라서 기존의 IT 도구를 사용한 사이버보안 테스트에 한계가 있기 때문에, 자동차 사이버보안을 위한 전용 도구의 사용이 필요합니다. 벡터는 차량용 소프트웨어 개발 및 검증을 위한 여러 전문 도구를 제공합니다. 이러한 도구를 활용한 퍼징 테스트와 침투 테스트의 실제 적용사례에 대해서 소개합니다.


김영서
11:30 - 12:10

자동차용 RADAR 테스트 솔루션

김영서 매니저, Application Engineer, Rohde & Schwarz Korea
강사소개

Youngseo Kim works at Rohde & Schwarz Korea as an application engineer(manager) for test and measurement since 2011. He is a professional application engineer for RADAR test application, he has more than 10 years of experiences. He also supporting and has experience for other application field, such as system engineering, testing and application development.

초록정보

The increasingly widespread use of advanced driver assistance systems (ADAS) has promoted the development of radar-based sensor systems for automotive applications. All ADAS applications influence an automobile’s steering and control algorithms and mechanics. This means that every sensor and every process is safety-relevant and has to be comprehensively tested. Reliable, compliant and quick test & measurement solutions are required.

These ready to use, automotive specific, high performance test solutions are designed to deliver maximum reliability, maximum efficiency, best synergies, seamless integration and future readiness for all global standards.

The presentation will provide an insight for the industry’s preferred topic as below :

► Development of automotive radar sensors
► Validation, calibration and certification of automotive radar modules
► High-volume production of automotive radar sensors


홍준
13:10 - 13:50

자율주행 시뮬레이션 기술이 이끌어가는 미래 자동차

정지원 대표, MORAI
강사소개

홍준 대표는 모라이 공동 설립자로서 모라이 시뮬레이션 기술 개발 전반을 총괄하고 있습니다. 한국과학기술연구원(KIST) 연구원으로 재직 당시 원격 로봇 시스템 통합 관련 연구를 수행했습니다.

초록정보

소프트웨어가 핵심인 SDV에서는 소프트웨어 검증 도구가 필수이며, 자율주행 소프트웨어는 다양한 시나리오에서 테스트 및 검증되어야 합니다. 시뮬레이션 기술은 SDV의 성능을 검증하고 개선함으로써 실제 운행 환경에서 안전하고 효율적인 자율주행 차량을 개발하는데 큰 역할을 담당합니다. 본 세션에서는 자율주행 및 SDV의 개발과 검증을 위한 필수 도구로 자리잡은 시뮬레이션 기술이 제공하는 혜택과 SDV와의 관계를 살펴봅니다.


송민
13:55 - 14:35

Safety Analysis for Functional Safety and SOTIF(ISO 26262 & ISO 21448): SOTIF Analysis using medini analyze

송민 부장, 시스템, Ansys Korea
강사소개

• 한양대학교 정보경영공학과 석사 졸업
• 씨엔비스(2011~2021)
• 앤시스 코리아(2021~현재)

초록정보

ISO 26262, ISO 21448 표준에 부합하는 안전 분석을 예제와 함께 소개합니다.

- SOTIF 프로젝트의 시작과 설정
- SOTIF 프로세스 정의
- Item 정의와 SOTIF 위험원 분석
- SOTIF 분석 개요
- Cause Analysis
- Weakness Analysis
- 기타 기능 소개


노경현
14:45 - 15:25

SDV 환경에서의 SW 개발 역량 강화 방안

노경현 대표, 컨설팅사업본부, VWAY
강사소개

• 컴퓨터 공학 박사  • TUV SUD 자동차 기능안전 전문가  • TUV SGS 자동차 사이버보안 전문가  • CMMI 선임심사원  • 주식회사 브이웨이 대표(현)

초록정보

자율주행의 핵심은 SDV이며, 기존과 다른 새로운 패러다임의 전환을 요구하고 있습니다. SDV 환경에서 핵심은 SW 경쟁력에 있습니다. 브이웨이는 순수 국산 솔루션으로 SW 개발 협업 플랫폼인 Teamer ALM과 안전분석 플랫폼인 VisualPro 솔루션을 제공하고 있습니다. 본 세션에서는 SDV 환경에서 SW 개발 역량을 강화하기 위한 ISO 26262, Automotive SPICE, ISO/SAE 21434를 지원하는 솔루션과 안전성 확보를 위한 STPA 신규 안전분석 기법을 소개합니다.


TRACK 2a

Cloud & Connected Vehicle

거문고 A홀(3F)

10:50 AM – 3:25 PM
With the right security technology in mind, the vehicle is ready to receive all kinds of applications for drivers and passengers, including V2X, ADAS and entertainment, as well as applications for the vehicle system itself. Track #2 focuses from cloud native computing, agile development, connected applications and technologies to User Experience.
AID 2023 PROGRAM
KOR | ENG
Technical Sessions

임의택
10:00 - 10:40

Software-Defined Vehicle을 위한 차세대 오토모티브 MCU

임의택 부장, Product Marketing Manager, Korea Automotive, STMicroelectronics
강사소개

임의택 부장은 현재 ST APG에서 Automotive 32-bit MCU 제품을 담당하며 Marketing 업무를 진행하고 있습니다.

초록정보

도메인/존(domain and zonal) 아키텍처 기반의 SDV는 독립적인 애플리케이션을 하나의 강력한 통합 MCU(Integration MCU)로 병합하고, 다중 소스 소프트웨어의 동작을 매우 빠르게 지원하며, 최고 수준의 안전성과 성능을 보장하도록 요구하고 있습니다. 이러한 요구사항을 모두 만족하는 Stellar는 가상화를 위한 하드웨어 지원, 서비스 품질 설정, 주변장치의 방화벽 기능, 인터커넥트 레벨에서 리소스 분리가 가능합니다. 또한, 강력한 PCM (Phase Change Memory) 성능으로 FOTA(Firmware Over The Air)도 다운타임 및 복구 시간 없이 완벽하게 구현 가능합니다.
본 세션에서는 Software-Defined Vehicles에 적합한 Stellar MCU에 대해 소개합니다.


Morris Hung

미래를 위한 협업: 업계 표준화 및 소프트웨어 정의 차량의 발전
SOAFEE 및 커넥티드 콕핏 기술

Morris Hung 매니저, 오토모티브 APAC GTM 부문, Arm
강사소개

Morris Hung은 Arm의 APAC 오토모티브 GTM(Go-To-Market) 마케팅 매니저로서, APAC 지역의 자동차 OEM 및 Tier-1과 파트너십을 구축하고 소프트웨어 정의 차량(SDV)에 대한 파트너사의 혁신을 지원하기 위해 Arm 오토모티브 솔루션을 홍보하고 있습니다. 그는 컴퓨터 과학, 저전력 연결성, 혼성 시그널 IC및 CPU IP에 대한 배경지식을 바탕으로, 공급망의 Arm CPU 코어 채택을 가속화하고 자동차 분야에서 Arm의 시장 점유율을 높이기 위한 전략 개발을 지원하고 있습니다.

초록정보

자동차 산업은 공급망, 하드웨어, 소프트웨어 기술, 전기화 등 여러 측면에서 급격한 변화를 겪고 있습니다. 모놀리식 설계, 순차적 개발, 하드웨어에서 소프트웨어로의 수작업 전환 등 기존의 오토모티브 기술 접근방식은 소프트웨어 정의 차량(SDV)의 요구사항을 충족하기에 적합하지 않습니다. 새로운 가치를 창출하고 공급망에서의 경쟁력을 유지하기 위해서는 새로운 접근방식을 구축하는 것이 필수적입니다. 그러나 우리가 만들어야 하는 새로운 기술 스택 및 개발 환경의 규모는 압도적입니다. 이에 기초적인 부분에 대한 산업 협력은 우리가 SDV의 꿈을 실현할 수 있도록 지원할 것입니다.
SOAFEE(개방형 표준 아키텍처)는 기존의 자동차 산업과 새로운 소프트웨어 개발 커뮤니티를 한데 모아 서로의 전문성, 기술 및 제품을 공유하여 SDV의 미래를 정의하는 데 도움을 주고 있습니다. SOAFEE는 SDV의 확장성과 실현 가능성을 제공할 기초 컴퓨팅 표준 및 프레임워크의 산업 표준화 및 가속화를 목표로 합니다.
SOAFEE 이외에도, Arm은 SDV 실현을 목표로 확장형 디스플레이, 클라우드 네이티브 개발 등 커넥티드 콕핏을 위한 혁신적인 솔루션을 개발하기 위해 LG전자와 활발히 협력하고 있습니다. 이 협력은 Arm의 임베디드 엣지 컴퓨팅 전문성과 LG전자의 디지털 콕핏 및 커넥티드 텔레매틱스 기술 리더십을 활용하여 SDV 아키텍처의 발전을 도모하기 위한 것입니다. 본 세션에서는SOAFEE 컨소시엄에 대한 LG전자의 적극적인 참여가 강조될 예정이며, SOAFEE 컨소시엄은 임베디드 엣지 컴퓨팅을 위한 개방형 표준으로 컨테이너화 및 오케스트레이션을 통한 클라우드 네이티브 개발 확립에 초점을 맞추고 있습니다. LG전자는 차량 내외부의 디스플레이 사용 사례가 증가함에 따라 기존 SerDes 인터페이스를 보완할 수 있는 영역 E/E 아키텍처로의 전환을 위한 영역 디스플레이 기술도 발전시키고 있습니다.
커넥티드 콕핏 도메인에서의 SDV 아키텍처 발전과 기술 개발은 차세대 SDV 실현에 있어서 매우 중요하며, 빠르게 진화하는 산업에서 혁신을 주도하고 경쟁우위를 유지하기 위해서는 업계 이해관계자 간의 협력이 필수적입니다.

박남용
10:50 - 11:30

박남용 책임연구원, CTO 부문, LG Electronics
강사소개

박남용 책임연구원는 LG전자 CTO 부문 스마트 모빌리티 랩의 모빌리티 E/E 아키텍처 시스템 아키텍트로서, 차량용 프로세서의 성능 벤치마킹, 효율성 분석 및 첨단 차량 시스템 아키텍처를 담당하고 있습니다. 자동차 산업이 소프트웨어 정의 차량(SDV)으로 전환함에 따라, 그는 타 산업의 개방형 플랫폼을 참고하여 영역 아키텍처(Zonal architecture)을 위한 고도화 솔루션을 모색하고 있으며 다양한 실리콘 및 SW 솔루션 공급업체와 협업을 구축하고 있습니다.


Gianluca Vitale
11:30 - 12:10

The Software-Defined Vehicle: How to Verify and Validate SW and HW Functions (동시통역)

Gianluca Vitale, Global Business Segment Manager, AVL Korea
강사소개

Gianluca studied electrical engineering and started at AVL in 2003 as a mechatronic engineer for diesel management systems. He has more than 10 years of experience in powertrain development, holding various roles within AVL from Project Manager to Diesel Calibration Department Manager.
In 2014, he became Global Business Segment Manager for Calibration Technologies, helping to introduce model-based technologies to accelerate the calibration process.
In 2018, he was appointed Global Business Segment Manager for Smart Calibration and Virtual Testing, extending his responsibilities to AVL's entire virtual testing portfolio. New applications of virtualization for battery electric vehicles and advanced hybrid powertrains as well as the industrialization of virtual testbeds for early and advanced testing were the main innovation achievements.
Since 2020, he is also responsible for Cybersecurity Testing and Car Software Validation Toolchain.

초록정보

The software industry has shown that DevOps approaches offer many advantages: a faster value chain, shorter time-to-market, additional business models, and fast and frequent updates to improve the customer experience.
The current vehicle architecture is powertrain-centric, and the hardware electronics and software are distributed and communicated via bus systems such as CAN and/or FlexRay. With digitization, a redesign is taking place. The vehicle is becoming an intelligent and digital ecosystem - "a smartphone on 4 wheels!" But unlike a smartphone, a vehicle is a safety-critical environment. Therefore, a robust validation, verification, and optimization process is required for both hardware and software.
The automotive industry has a very well-established and state-of-the-art development process known as the V-model. New fields of technology such as OTA bring new approaches to the development process. This change makes the new architecture software-oriented, with a central vehicle operating system and a hierarchical structure of ECUs. And with that, the DevOps approach is gaining dominance.
The key is to integrate the DevOps process with the V-model for validation and verification of software and hardware. Both approaches will work together to ensure speed, a faster value chain, and risk mitigation on critical aspects such as safety, durability, etc.
Continuous release and deployment of software functions require intensive functional testing of software and hardware, as well as cybersecurity testing. Due to the high pace of SW release, validation must be highly automated and fast. Based on huge test databases, releases can be tested fully automatically overnight in a wide variety of test environments.
We call our vision "hyper-automation", which allows defining test requirements in the most common high-level languages, executing, and reporting the tests automatically, while adding test intelligence and adaptive tests that reduce testing effort and increase the robustness of results.


천진영
13:10 - 13:50

Deploying Complete Automotive Cockpit Software for your Production Model Line-up with the Altia Development Platform

천진영 상무/Senior Solutions Architect, Altia Korea LLC
강사소개

Mr. Jin Young Cheon is Senior Solutions Architect and Managing Director for Altia Korea LLC. In this role, Jin is dedicated to Altia’s automotive OEM and Tier 1 customers in Korea – helping them to achieve best-in-class user interfaces for their production vehicle programs. Jin is focused on understanding our customers’ business needs and technical requirements, helping them to deliver rich, high-performance automotive displays with Altia’s software and engineering services. Prior to joining Altia, Jin has held various roles such as senior engineer, technical and account management and senior manager role at key automotive solution companies including LG Electronics, Hyundai Mobis, QNX Software Systems, Sumitomo Wiring System Australia and Harman International.

초록정보

The automotive cockpit has become the new face of the brand—and it is fast becoming the space where OEMs will have the most opportunities to secure new customers and create new opportunities for revenue. As a result, OEMs are taking ownership of the cockpit, but they are finding that task is extraordinarily complex.
Designing, developing and deploying a cohesive experience for modern integrated cockpits brings a host of challenges to the most skilled of HMI teams. “How do we make one chip run multiple displays on multiple operating systems?” “How do we connect the user’s digital device while complying with cyber security regulations?” “To what extent do I integrate with Android, Amazon or other third parties?” “How do I produce HMI software for my ultra-luxury car without having to produce completely different software for my entry-level models?” These are just a few of the concerns we have been hearing in the market.
The good news is that Altia offers a single platform to solve these OEM challenges—enabling HMI teams to design, develop and deploy a unified experience for their integrated cockpits.
Deployed into millions of automotive cockpits in a variety of applications—including instrument clusters, infotainment systems, head-up displays, full integrated cockpit applications and beyond, Altia has a proven track record of delivering the highest quality software solutions to meet the rigorous demands of the automotive industry. With over 30 years of experience, Altia has a deep understanding of the unique challenges and opportunities facing automakers today and helps automotive OEMs stay ahead of the curve in a rapidly evolving industry with an end-to-end HMI software platform.
In this presentation, we will present Altia’s single solution for the various displays in the automotive cockpit—considering varied software, RTOS, hypervisors, functional safety and advanced features. Additionally, we will discuss how Altia’s HMI framework enables developer efficiency and scalability across an OEM’s entire fleet, from entry-level to luxury.


Daniel Shwartzberg
13:55 - 14:35

New & Transformative Processing Architectures with MIPI A-PHY Technology (동시통역)

Daniel Shwartzberg, Director of Business Development and Automotive System Solutions, Valens
강사소개

Daniel Shwartzberg is responsible for ensuring customer success at the technical level, working with OEMs and Tier-1s worldwide on proofs-of-concept and technical pre-sale discussions. Previously, he led the company’s technical marketing activities to define the requirements of the next generations of HDBaseT chipsets, both for the automotive and audiovisual markets.
Daniel brings more than 25 years of experience, predominantly within the semiconductor industry. Prior to Valens, he was Director of Marketing at TranSwitch, and has also held positions in project management and engineering at Mindspeed Technologies, Comverse Network Systems, and Ford Motor Company. He holds a master’s in Engineering and a bachelor’s with Honors in Electrical and Electronic Engineering from the University of Hertfordshire, United Kingdom.

초록정보

The automotive industry is trending away from distributed/edge processing towards centralized and distributed models, with implications for sensors, zonal processing elements, connectivity to the Vehicle Computer, and the Vehicle Computer itself. Each of these has unique advantages and disadvantages. Centralized processing allows for advanced sensor fusion by concentrating raw data in a single processing unit.
MIPI A-PHY is the connectivity standard that can best serve either of these processing architectures, offering unprecedented link bandwidth and native CSI-2 integration into the sensor. Valens Semiconductor has offered the first A-PHY-compliant chipsets on the market, allowing OEMs to implement new, transformative in-vehicle architectures. There is already a robust ecosystem of companies developing products and solutions around MIPI A-PHY technology, which is set to change the way sensors are connected in vehicles around the world.


Lee Harrison
14:45 - 15:25

Hardware-Based Cyber Security for Connected Vehicles (동시통역)

Lee Harrison, Automotive IC Test Solutions Manager, Siemens EDA
강사소개

Lee Harrison은 Siemens EDA의 자동차 IC 테스트 솔루션 관리자입니다. 그는 자동차에 중점을 둔 Siemens Tessent 테스트, 안전 및 보안 제품에 대한 20년 이상의 경험을 가지고 있습니다. Lee는 Siemens 오토모티브 고객의 현재 및 미래의 테스트, 안전, 보안 및 분석 요구사항을 이해하고 충족시키도록 노력하고 있습니다. Lee는 1996년 Brunel University London에서 MicroElectronic Engineering 학사 학위를 받았습니다.

초록정보

최신 커넥티드 차량은 계속해서 엄청난 발전을 거듭하고 있으며, 이러한 발전과 함께 연결성(Connectivity)은 차량 설계 및 운영 방식에 더욱 필수적인 요소로 빠르게 자리 잡고 있습니다.
차량 연결성은 원래 차량의 주요 시스템 소프트웨어에 소프트웨어 업데이트를 제공하기 위한 목적으로 도입되었으며, 대부분의 OEM에서 무선 업데이트(OTA)를 채택하는 것이 주류로 자리 잡았습니다. 이러한 연결성의 활용 범위는 단순한 기본 소프트웨어 업데이트보다 훨씬 더 광범위합니다. 최신 차량에서는 메인 차량 시스템 뿐만 아니라, 차량 내 모든 스마트 ECU의 임베디드 소프트웨어까지 업데이트할 수 있습니다.
연결성(Connectivity)를 사용하여 차량에 데이터를 푸시 하는 것만으로는 이러한 향상된 연결성의 잠재력을 충분히 활용하지 못합니다. 오프라인 분석 및 처리를 위해 차량 데이터를 수집할 수 있다는 점도 이 기술의 활용에 큰 이점을 줍니다. 이러한 기술을 사용하면 큰 이점과 사용 편의성을 얻을 수 있을 뿐만 아니라 현대의 사이버 공격자에게 매우 매력적인 위협 환경을 제공하므로, 이러한 위협을 방어하기 위해서는 적절한 보안이 필요합니다. 본 세션에서는 하드웨어 모니터를 사용하여 지연 시간을 최대한 줄이고도 고도로 신뢰할 수 있는 위협 탐지를 제공함으로써 차량 침입 및 생활 속 위협 관리 문제에 대한 포괄적인 솔루션을 다룹니다.


TRACK 2b

Cloud & Connected Vehicle

거문고 B홀(3F)

10:50 AM – 3:25 PM
With the right security technology in mind, the vehicle is ready to receive all kinds of applications for drivers and passengers, including V2X, ADAS and entertainment, as well as applications for the vehicle system itself. Track #2 focuses from cloud native computing, agile development, connected applications and technologies to User Experience.
AID 2023 PROGRAM
KOR | ENG
Technical Sessions

전용한

Securing AUTOSAR Based ECUs from Cyber Risks to Enable Innovative Mobility

전용한 Sales Engineer, Argus Cyber Security
강사소개

전용한 Sales Engineer는 차량 소프트웨어 분야에 오랜 경험을 바탕으로 고객과의 프로젝트에서 핵심적인 역할을 담당하고 있다. Argus cyber security에서 많은 프로젝트를 성공적으로 이끌어왔다.

초록정보

CAN 버스(CAN)는 차량의 필수 안전 시스템에 이용하는 기본 네트워킹 기술입니다. 오늘날 차량 형식 승인을 위해 제조업체와 공급업체는 업계 표준과 규정을 충족하고 CAN 버스 트래픽이 사이버 보안인지 확인하기 위해 차량 네트워크 영역에서 사이버 보안 기능이 필요합니다. Argus의 CAN 네트워크용 IDPS는 트래픽을 모니터링하고 위협 및 이상 징후를 감지하며 서비스 거부 및 무차별 공격과 같은 일반적인 공격 방법에 대한 예방 메커니즘을 제공합니다. 또한 이제 일렉트로비트의 Classic AUTOSAR 솔루션인 EB tresos 9 기본 소프트웨어(BSW)에도 통합되어 필수 규정 요건을 충족합니다.

박우람

10:50 - 11:30
박우람 Pre-Sales Manager, Elektrobit Automotive Korea
강사소개

박우람 매니저는 pre-sales manager로서 일렉트로비트 제품 및 서비스를 기반으로 고객의 계획과 다양한 요구사항을 충족하는 솔루션을 제안하고 있다. 그 중 Classic Autosar 솔루션인 EB tresos, HSM 솔루션 EB zentur 그리고 네트워크 솔루션인 EB Zoneo을 중점적으로 담당하고 있다.

초록정보

CAN 버스(CAN)는 차량의 필수 안전 시스템에 이용하는 기본 네트워킹 기술입니다. 오늘날 차량 형식 승인을 위해 제조업체와 공급업체는 업계 표준과 규정을 충족하고 CAN 버스 트래픽이 사이버 보안인지 확인하기 위해 차량 네트워크 영역에서 사이버 보안 기능이 필요합니다.
Argus의 CAN 네트워크용 IDPS는 트래픽을 모니터링하고 위협 및 이상 징후를 감지하며 서비스 거부 및 무차별 공격과 같은 일반적인 공격 방법에 대한 예방 메커니즘을 제공합니다. 또한 이제 일렉트로비트의 Classic AUTOSAR 솔루션인 EB tresos 9 기본 소프트웨어(BSW)에도 통합되어 필수 규정 요건을 충족합니다.


황성준
11:30 - 12:10

미션 크리티컬 지능형 시스템을 위한 최초의 Cloud-Native 플랫폼

황성준 솔루션 아키텍트, Wind River
강사소개

황성준(Ricky Hwang) 아키텍트는 Wind River에서 윈드리버 스튜디오 솔루션 아키텍트로 근무 중이입니다. Wind River에 합류하기 전에는 글로벌 IT기업(NDS/Cisco Systems/Synamedia)에서 시스템 엔지니어 및 Service Assurance Engineer, 그리고 솔루션 아키텍트로 활동했습니다. 클라우드 환경에서 쿠버네티스와 오픈소스 소프트웨어를 활용한 마이크로서비스 아키텍처쳐에 관심이 많고, CKA/CKS 취득 뿐 아니라, 리눅스 재단 공식 강사(LFAI-Linux Foundation Authorized Instructor)로서 쿠버네티스 어드민 강의를 수행했습니다.

초록정보

소프트웨어 정의 차량(SDV)의 개념이 등장한 이후에는 Agile, DevSecOps처럼 반복적인 개발/배포/테스트 업무 (CI/CD/CT)가 필수적입니다. 오픈소스 도구를 모아 툴체인으로 통합하는 조직도 증가했지만, 이를 만들고 관리하는 비용이 만만치 않습니다.

Wind River Studio는 미션 크리티컬 지능형 시스템을 위한 최초의 클라우드 네이티브 플랫폼으로, 반복적으로 임베디드 디바이스 소프트웨어 플랫폼과 애플리케이션을 개발하는 조직을 위해 탄생한 차세대 올인원 개발 환경입니다. 본 세션발표에서는 해당 솔루션의 소개와 활용 사례를 통해 이 기술이 어떻게 당면한 문제들을를 개선할 수 있는지 살펴봅니다.

- 기간 단축: 통합된 환경에서, 강력한 워크플로우 자동화 기능을 바탕으로 코드의 효율과 품질, 보안을 개선하고 효율적으로 개발기간을 단축
- 문제 해결: 자동화된 테스트 프레임워크와 가상화 랩을 통하여 물리적 또는 가상 타깃겟을 예약하고, 디지털 트윈을 구성하여 실제 필드에서 일어나는 복잡한 문제들을 해결
- 비즈지니스 민첩성: 소프트웨어 개발 수명주기 전반에 걸친 엔드-투-엔드 솔루션으로 배포 후 엣지 시스템에서 올라온 메타데이터와 텔레메트리를 통하여 실시간으로 인사이트를 제공하고 급변하는 비즈지니스 환경에 대한 민첩성 제공


김택현

DevSecOps: SDV의 DevOps 사이클에서의 가상 퍼징 테스트 방법론

김택현 이사, SDV개발솔루션팀, 이타스코리아
강사소개

김택현 이사는 서강대학교 기계공학과를 졸업하고 동 대학원에서 석사 학위를 이수하였으며, 현재 이타스코리아에서 SDV개발솔루션팀의 팀장을 맡고 있습니다. 이타스에 합류하기 이전에는 현대자동차, 르노삼성자동차를 비롯한 국내 OEM 및 부품사를 거치며 제어 로직, 개발, 설계, 테스트, 캘리브레이션 등의 업무를 두루 경험하였으며, 자동차 및 차량 소프트웨어 개발 분야에서 20년 이상의 경험을 가지고 있습니다.

초록정보

SDV (Software Defined Vehicle)로 자동차 산업의 전방위적인 변화와 전환이 계속되고 IoT, Electrification, Autonomous, 엣지 컴퓨팅 등의 트렌드와 함께 차량 소프트웨어의 양이 급격하게 증가하는 가운데, 이에 대응하기 위해 DevSecOps 개발 방법이 시도되고 있습니다. 본 발표에서는 SDV 개발의 DevOps 사이클에 있어서 제조사들이 겪는 고충과 테스트 과정에서의 방법론을 소개합니다.

 1. 퍼징(fuzzing)이란?
     퍼징의 기본 및 방법론
 2. SDV 소프트웨어 개발에서 제조사들의 고충
 3. 고충을 최소화하기 위한 소프트웨어 개발 솔루션
 4. 가상화에서 퍼징을 포함한 기능 검증

최규해
13:10 - 13:50

최규해 팀장| Cyber Security 솔루션팀, 이타스코리아
강사소개

최규해 팀장은 현재 이타스코리아에서 Cyber Security (구 에스크립트) 솔루션팀을 이끌고 있으며, 이타스코리아의 보안컨설팅, 보안테스팅 및 보안솔루션 제품군의 엔지니어링 서비스를 총괄하고 있습니다. 이타스코리아에 합류하기 이전에는 보쉬에서 TCU ASW/BSW 개발 및 글로벌 개발팀을 leading 하였습니다.
현대오토에버, 보쉬 등 국내외 유수 기업을 거치며 21년 이상의 automotive 보안 SW 및 ASW, BSW 개발경력을 보유하고 있습니다.

초록정보

SDV (Software Defined Vehicle)로 자동차 산업의 전방위적인 변화와 전환이 계속되고 IoT, Electrification, Autonomous, 엣지 컴퓨팅 등의 트렌드와 함께 차량 소프트웨어의 양이 급격하게 증가하는 가운데, 이에 대응하기 위해 DevSecOps 개발 방법이 시도되고 있습니다. 본 발표에서는 SDV 개발의 DevOps 사이클에 있어서 제조사들이 겪는 고충과 테스트 과정에서의 방법론을 소개합니다.

 1. 퍼징(fuzzing)이란?
     퍼징의 기본 및 방법론
 2. SDV 소프트웨어 개발에서 제조사들의 고충
 3. 고충을 최소화하기 위한 소프트웨어 개발 솔루션
 4. 가상화에서 퍼징을 포함한 기능 검증


장승택
13:55 - 14:35

UNECE WP.29 UN-R 155 및 ISO/SAE 21434를 준수하는 키사이트 자동차 사이버 보안 솔루션

장승택 부장, AV 솔루션 매니저, 오토모티브 & 에너지 사업부, Keysight Technologies
강사소개

장승택 부장은 Keysight Technologies의 Automotive and Energy 사업부에서 V2X, eCall 그리고 Automotive Cybersecurity Solution을 관리하고 있으며, 자율주행 관련 솔루션인 Autonomous Drive Emulation Platform에서 V2X를 이용한 Closed loop testing 솔루션과 같이 Keysight 제품을 활용한 Automotive 고객의 근본적인 문제해결을 위한 최적의 솔루션을 제시하고 고객이 최종 목표에 빠르게 도달하기 위한 효과적인 방법에 대해 알리고 교육하는 데 노력을 기울이고 있습니다.

초록정보

UNECE WP.29 UN-R 155에 의해 새로운 차량 유형 인증에 새로운 장애물이 추가되었습니다. 이 문제의 다양한 측면은 OEM, 공급업체, 테스트 시설 및 기술 서비스에서 관찰되고 있습니다. ISO/SAE 21435에 따라 CSMS(사이버 보안 관리 시스템)를 올바르게 운영하고 위협 수준을 낮게 유지하려면 모든 정보를 한곳에서 관리하는 것이 필수적입니다.
키사이트는 SA8710A 자동차 사이버 보안 테스트 플랫폼을 통해 오랫동안 테스트의 핵심을 제공해 왔습니다. 이제 고객의 요구 사항과 TARA(위협 분석 및 위험 평가) 결과 및 테스트를 연결할 수 있도록 지원하는 솔루션을 제공하고 있습니다. 이 세션에서는 ISO/SAE 21435에 따라 사이버 보안 관리 시스템을 올바르게 운영하고 사이버 위협 분석 및 위험 평가 결과 및 테스트를 연결하는 방법에 대해 소개합니다.


류민희
14:45 - 15:25

클라우드에서의 SW 개발 시작: QNX Accelerate와 BlackBerry IVY를 통한 새로운 기회의 문을 열다

류민희 FAE, Sales-Korea, BlackBerry Limited
강사소개

류민희는 BlackBerry QNX 한국지사에서 FAE로 근무하고 있습니다. 오토모티브 IVI 분야에서 10년 이상의 SW 개발 경력을 보유하고 있으며, 다수의 Global OEM을 대상으로 제품 개발 및 Radio & Audio 튜닝 지원 등을 해왔습니다. 현재 다수의 OEM 경험과 개발 및 프로세스 경험을 토대로 작년부터 BlackBerry QNX 한국지사에서 Automotive와 General Embedded 분야에서 다양한 BlackBerry QNX 제품에 대한 기술 지원 업무를 담당하고 있습니다.

초록정보

클라우드 기술의 채택이 증가함에 따라 시스템을 설계하고 개발하는 기술자, 그 기술자에게 필요한 인프라를 유지 관리하고 지원하는 IT 전문가, 새로운 수익원을 찾는 비즈니스맨 등 다양한 역할에 걸쳐 다양한 시장에서 새로운 기회가 열리고 있습니다. 클라우드 기술은 전체 산업을 혁신할 수 있는 힘을 가지고 있으며, 그 힘을 활용할 수 있을 만큼의 현명한 사람들이 가장 큰 혜택을 누릴 수 있습니다.
이런 기술 전문가를 위한 QNX Accelerate는 클라우드의 모든 이점을 갖추고 BlackBerry QNX 기술을 기반으로 미션 크리티컬 임베디드 시스템을 개발할 수 있는 이니셔티브입니다. 클라우드의 민첩성, 속도 및 확장성을 활용하여 새로운 방식으로 개발자의 역량을 강화함으로써 협업을 개선하고 개발 효율성을 높이며 시장 출시 시간을 단축합니다. QNX Accelerate는 전체 제품 수명 주기 동안 개발자의 어려움을 완화할 수 있습니다.
비즈니스맨과 기업을 위한 BlackBerry IVY®는 차량용 소프트웨어 플랫폼으로, 자동차 제조업체와 파트너가 차량 데이터로 수익을 창출하고 보다 효과적으로 혁신할 수 있도록 지원합니다. BlackBerry IVY는 신호를 추상화하여 에지에서 처리하고 차량 데이터에 대한 클라우드 제어 액세스를 가능하게 합니다. 자동차 제조업체와 소프트웨어 개발자는 데이터 연결 비용 절감, 개발 시간 단축, 차량 내 머신 러닝(ML)을 사용한 데이터 처리 최적화 등의 이점을 누릴 수 있습니다.


TRACK 3

xEVs & e-Mobility

거문고 C홀(3F)

10:00 AM – 5:10 PM
xEVs and e-mobility track will present not only e-mobility but also three core technologies and solutions of electric vehicles (EVs) battery management design, electric motor and electric control.
AID 2023 PROGRAM
KOR | ENG
Technical Sessions

이호재
10:00 - 10:40

전기차의 트렉션 인버터 구동을 위한 절연 게이트 드라이브 IC

이호재 부장, Product Marketing Manager, Korea Automotive, STMicroelectronics
강사소개

이호재 부장은 ST Korea Automotive team에서 Smart Power Solution 제품 Marketing을 담당하고 있습니다.

초록정보

전동화의 핵심 부품인 Isolated Gate Drive IC는 SiC, IGBT를 제어하는 IC이므로 수요와 함께 증가할 것입니다. 향후 전기자동차의 전동화 시스템은 지속적인 시스템 효율 향상과 함께 가격 절감의 요구가 많을 것입니다. 이에 발맞춰 ST는 신뢰성 있는 절연 특성을 가지고 스위칭 효율을 높일 수 있는 유연한 Design이 가능한 Isolated Gate Drive IC인 L9502를 출시했습니다. L9502는 Traction Inverter System에 사용하기 적합하도록 디자인하였으며, 향후 추가 line up으로 Dual Gate Drive IC인 L9501도 2024년 출시하여 OBC, DC/DC Converter 시장으로 영역을 확대할 예정입니다.
본 세션에서는 Traction Inverter구동 부품인 Isolated Gate Drive IC인 L9502를 소개합니다.


심재영
10:45 - 11:25

시뮬레이션 모델 기반의 열관리 시스템 개발

심재영 선임 팀장, 소프트웨어 및 시뮬레이션, AVL Korea
강사소개

• 서강대학교 물리학과 학사/석사
• 한국내쇼날인스트루먼트 Application Engineer
• 한국내쇼날인스트루먼트 Field Application Engineer (Gyeonggi-Area, Automotive)
• 한국내쇼날인스트루먼트 Key Account Manager (Automotive)
• 한국에이브이엘 Software & Simulation 기술영업부 선임팀장

초록정보

전동화 흐름 속에서 차량 열관리 기술은 전동화 시스템에서 매우 중요한 핵심 기술로 인식되어, 각 OEM/Tier 업체들은 기술개발을 주도하기 위해 경쟁하고 있습니다. 전동화 시스템의 열관리 기술은 단순 부품 혹은 단일 서브 시스템을 고려하는 것이 아니라 부품과 서브시스템, 전반적인 차량 시스템 그리고 차량 내부 열적 편의성 및 환경 제어, 공기역학 측면, 소프트웨어 등 총체적으로 고려해야 하기 때문에 다양한 인자에 기반한 전체적인 열관리 제어 전략을 수립하는 것이 매우 중요합니다.
하지만, 이른바 ‘열적 차량 통합’을 위해서는 다양한 인자를 전체적으로 고려해야 하므로, 실제 시험 데이터로만 활용하는 것에는 시간과 비용의 한계는 물론, 전통적인 개발 방식에서 벗어난 시뮬레이션 모델 기반의 시스템 개발이 요구되고 있습니다.
AVL은 Model-Based-System-Engineering(MBSE) 접근을 통해서 ‘열적 차량 통합 시스템(Thermal Vehicle Integration)’ 구축을 위한 컨셉 단계에서부터 개발 및 검증, 그리고 본격적인 생산 단계까지, 엔지니어링 노하우를 바탕으로 한, 개발 단계에서 열관리 제어 개발에 필요한 데이터 정립부터 시뮬레이션 모델을 활용한 가상 개발 검증 및 실제 제품 개발 방안을 제안합니다.
AVL Thermal Lab은 AVL이 추구하는 ‘Virtualization’의 대표적인 예로써, 고압 배터리, 제어기, 냉매 회로 등의 시뮬레이션 모델을 설계하고 통합하여(Co-Simulation), 테스트 환경에 필요한 가상 인터페이스를 정의하는 과정을 통해서 시뮬레이션 모델과 테스트 벤치의 정합성 있는 시험 가동을 실현합니다. 또한, 가상 시험을 실제 시험 테스트로 변환하여 다양한 테스트 운영을 통해 열관리 시스템 검증 및 교정을 수행하도록 합니다.
AVL Thermal Lab을 통해서 엔지니어들은 신속하게 기술 요구사항을 만족하도록 열관리 시스템을 최적화하고 전체 시스템을 각 모델로 구성하여, 시뮬레이션 모델을 사용하기 때문에 안전성 위험도를 현저히 낮출 수 있습니다. 또한, 실제 시제품 개발 과정에서 겪는 시행 착오를 줄일 수 있기 때문에 비용 절감의 효과도 기대할 수 있어 최적화된 열관리 시스템 개발을 달성할 수 있습니다.


안병남
11:30 - 12:10

첨단 전기차 트랙션 인버터 시스템 설계: 차량 전동화를 이끄는 동력

안병남 상무/오토모티브팀 아날로그 FAE Manager, Texas Instruments Korea
강사소개

안병남 상무는 TI 코리아 오토모티브팀의 아날로그 FAE Manager로서 한국 내 전장용TI 아날로그 반도체 제품군의 기술지원을 총괄하고 있습니다.
전기자동차에 적용되는 파워트레인 솔루션에서부터 차량용 인포테인먼트, 자율주행 그리고 차량용 조명 애플리케이션 등에 필요한 시스템 솔루션과 아날로그 반도체 애플리케이션의 기술 지원을 총괄하고 있습니다.

초록정보

트랙션 인버터와 모터 제어 시스템은 최적의 전기차 성능을 구현하는 핵심입니다.
반도체 기술의 발전 덕분에 엔지니어는 더이상 주행거리를 극대화하고 신뢰성을 높이기 위해 시스템 효율성과 모터 토크 중 어느 쪽을 선택할지 고민할 필요가 없습니다. 하지만, 전력 손실을 줄이고 시스템 효율성과 전력 밀도를 개선하여 이러한 수준의 성능을 달성하는 것은 쉽지 않습니다.
본 세션에서는 전기차의 혁신을 이끄는 주요 트렌드와 전력계(Power stage) 설계, 마이크로컨트롤러, 센서 및 신호 체인을 비롯한 첨단 트랙션 인버터 시스템이 제공하는 주요 지원 기술을 소개합니다.


김지웅
13:10 - 13:50

전기차 열관리를 위한 스마트 IC 솔루션

김지웅 마케팅 매니저, Sense & Drive Business Unit, Melexis Korea
강사소개

김지웅 매니저는 만도, 현대모비스 연구소에서 샤시 시스템 센서 개발 업무를 담당했으며, 멜렉시스 코리아에서FAE를 거쳐 현재 Sense & Drive Business Unit Marketing Manager로 근무 중입니다.

초록정보

자동차의 기술이 내연기관에서 전동화로 전환되는 흐름에 따라 요구되는 센서에 대한 기술 흐름이 변화하고 있습니다. 본 세션에서는 전동화의 핵심기술 요소인 열관리 시스템에 대한 구조와 적용되는 센서 사양에 대한 요구사항을 소개합니다.

- 주요 부품: 스마트 밸브 액추에이터, 펌프, 팬모터, PTC heater, E-compressor
- 스마트 센서: 위치센서, 전류센서, 모터 드라이버, 압력센서


최연규
13:55 - 14:35

Reducing Range Anxiety by Reducing Harness Weight Using Power Modules

최연규 이사, Sr. FAE Automotive APAC, Vicor Corporation
강사소개

YK Choi is Sr. Field application engineer in Vicor, APAC. YK has over 26 years of experience in power electronics application with power-modules (IGBT, SiC), discrete switches and semiconductors. Mostly YK focused on Vehicle Electrification based on traction inverter system. YK has held positions in R&D engineer and
Field application at semiconductor test equipment company, Global semiconductor distributor and Infineon technologies. He has MSc in Power Electronics and BS Electrical engineering from Konkuk university in Korea.

초록정보

12V Wire harnesses represent an important part of the weight and cost in modern vehicles. Reducing wire harness weight frees space and increases range, which is important to customers today. A new approach to efficiently transfer power around the vehicle is to step up the voltage of the wiring harness to 48V while maintaining the existing voltage at the source and loads. An innovative approach can easily be implemented with SAC topology to step up and step down the voltage. Modern vehicles still have several high power loads supplied by 12V. It is common to see 6-8m wire harnesses going from the 12V battery –fuse box –load, which need to carry 100+ amperes of current. The wire harness needs to be properly dimensioned, adding weight and cost to the vehicle while limiting the routing option and bending of the harness. A 48V wire harness allows the primary harness to be lighter, and more efficient in providing power around the vehicle. Using high power density and high power efficiency SAC converters to convert a 750V source to 48V voltage at the wire harness enables the user to get the benefits of the 48V wire harness. At the point of load SAC converters can create a localized 12V supply, without the need for liquid cooling.

This solution allows to retrofit in the 12V vehicle platforms the advantage of a 48V bus vehicle without redesign the entire vehicle architecture.


석진욱

Smart Charging Implementation with AUTOSAR: Charging Solution incl. SW Stack & Simulation

석진욱 매니저, 테스트팀, Vector Korea IT
강사소개

- Vector Korea IT 차량 통신 솔루션팀 Testing Manager
- Smart Charging for VT System, CANoe test package 담당
- E-mobility 프로젝트 및 Technical support 지원

초록정보

E-mobility는 전기자동차나 전기 이륜차 등 전기 모빌리티의 충전을 위한 종합적인 서비스를 제공하는 시스템입니다. 최근 전기 모빌리티 시장이 급성장하면서, 이에 따른 충전 인프라 구축의 필요성이 대두되고 있습니다. 이에 맞춰 벡터에서는 E-mobility 충전 솔루션을 위한 여러 서비스를 제공하고 있습니다. 벡터의 E-mobility 충전 솔루션은 크게 두 가지 유형으로 나눌 수 있습니다.
첫 번째는 AUTOSAR 기반 SW Stack과 호환되는 GB/T, CHAdeMo 기반의 DC Charging 솔루션, 그리고 ISO/DIN standard 기반의 CCS 솔루션입니다.
두 번째는 구현된 제어기의 충전 테스트 환경을 구현하는 것입니다. CANoe를 중심으로 VT System으로 Simulation 환경을 구성하고 EV/EVSE 정합성 검증을 수행할 수 있습니다. 벡터에서는 다양한 시나리오에 맞는 솔루션을 제공함으로써 모빌리티 시장에서 요구하는 사양을 만족시키고 있습니다.

구범모
15:00 - 15:40

구범모 매니저, 임베디드팀, Vector Korea IT
강사소개

- Vector Korea IT 임베디드 사업부 Product Expert
- AUTOSAR solution인 MICROSAR 제품에 대한 Technical Sales
- Vector Korea의 Charging Solution Manager (Vehicle side)

초록정보

E-mobility는 전기자동차나 전기 이륜차 등 전기 모빌리티의 충전을 위한 종합적인 서비스를 제공하는 시스템입니다. 최근 전기 모빌리티 시장이 급성장하면서, 이에 따른 충전 인프라 구축의 필요성이 대두되고 있습니다. 이에 맞춰 벡터에서는 E-mobility 충전 솔루션을 위한 여러 서비스를 제공하고 있습니다. 벡터의 E-mobility 충전 솔루션은 크게 두 가지 유형으로 나눌 수 있습니다.
첫 번째는 AUTOSAR 기반 SW Stack과 호환되는 GB/T, CHAdeMo 기반의 DC Charging 솔루션, 그리고 ISO/DIN standard 기반의 CCS 솔루션입니다.
두 번째는 구현된 제어기의 충전 테스트 환경을 구현하는 것입니다. CANoe를 중심으로 VT System으로 Simulation 환경을 구성하고 EV/EVSE 정합성 검증을 수행할 수 있습니다. 벡터에서는 다양한 시나리오에 맞는 솔루션을 제공함으로써 모빌리티 시장에서 요구하는 사양을 만족시키고 있습니다.


장성혁
15:45 - 16:25

파워 모듈 설계와 검증 통합 환경

장성혁 상무, 어플리케이션 엔지니어, Siemens EDA
강사소개

장성혁 상무는 Siemens EDA의 Electronic Board Systems 팀에서 어플리케이션 엔지니어로 PCB와 회로도의 해석, 검증을 위한 제품 기술지원을 담당하고 있습니다.

초록정보

현재 일반적인 파워 모듈 설계 과정은 회로도 설계, 레이아웃 및 시뮬레이션과 같은 작업이 매우 약하게 연계되어 있거나, 여러 업체의 소프트웨어를 사용하므로 데이터 무결성을 유지하기 어려운 환경입니다. 본 세션에서는 이와 비교하여 Siemens의 통합된 설계와 검증 환경에서 도메인 간 제품 신뢰성을 유지하며, 시뮬레이션을 통해 설계를 최적화하고, 개발 프로세스 단계를 단순화시킬 수 있는 파워 모듈 개발의 흐름을 소개합니다.


장제트
16:30 - 17:10

전동화가 이끄는 자동차 산업, 격변의 시대

장제트 부장, Marketing Manager, Power & Discretes Korea, STMicroelectronics
강사소개

장제트 부장은 현재 ST Korea의 PTsG (Power Transistor Sub Group)에서 마케팅 매니저로 근무하고 있습니다. Consumer 시장을 대상으로 한 MOSFET의 마케팅 엔지니어로 시작하여 현재는 Automotive & Industrial 시장을 겨냥하여 다양한 디스크리트 및 파워 모듈, 파워스위치 디바이스 (HV MOS, IGBT/IPM, SiC MOS, GaN)를 소개하고 국내 고객을 대상으로 한 프로젝트 진행 및 솔루션 제공, 최신 기술 소개 업무 등을 담당하고 있습니다.

초록정보

스마트폰이 일상화된 이후, 보다 편리한 삶을 위한 고비용의 기술에 대해 빠르게 적응하는 라이프스타일을 살게 됐습니다. 또한, 자동차 산업이 발전하면서 AI를 비롯한 관련 기술이 발전하게 되고 자동차는 각 개인의 이동성과 사회 참여, 도시와 풍경을 변화시키며 시공간의 구조 자체를 바꾸어 왔습니다. 이제 Automotive 산업은 자동차의 대량생산보다 사용자들이 더 즐겁고 효율적이면서 안전한 미래의 이동수단이 되도록 다시 생각해야할 시점입니다. 본 세션에서는 급격히 변화되어가는 자동차의 전동화를 통해 각 개인이 더 쉽고 편한 이동수단으로 다시 발전할 수 있도록 파워 디스크리트 핵심 하드웨어와 이를 위한 설계 예시 및 전체적인 솔루션 소개에 대한 내용을 발표합니다.